بهره­ وري و بهينه ­سازي مصرف
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فرهنگ و هنر و آدرس mahshad.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 16
بازدید ماه : 125
بازدید کل : 55388
تعداد مطالب : 62
تعداد نظرات : 23
تعداد آنلاین : 1

فرهنگ و هنر
چهار شنبه 1 خرداد 1390برچسب:, :: 10:0 ::  نويسنده : مهشاد       

 
 

اول خردادماه به عنوان «روز بهره ­وري و بهينه ­سازي مصرف» ناميده شده است. بديهي است اين ­گونه نامگذاري­ها جنبه نمادين دارد و حركت در جهت تحقق دو اصل ياد شده، اختصاص به يك روز ندارد و با توجه به افزايش جمعيت و رقابت شديد اقتصادي در گستره جهاني، مي­بايد در تمامي ايام سال، بلكه در تمامي عمر تداوم يابد. «بهره­وري» به بيان ساده، عبارت است از: استفاده مؤثر و مطلوب از زمان و ارزش حاصل از سرمايه، مواد اوليه و نيروي كار در جهت توليد. و «بهينه ­سازي مصرف» به معناي درست و معقول مصرف كردن و پرهيز از اسراف و تبذير نمودن است.

از يكسو بهره ‌وري سبب رشد و توسعه اقتصادي و....

 
از يكسو بهره ‌وري سبب رشد و توسعه اقتصادي و كنترل و كاهش تورم مي­ گردد و امكان دست ­يابي به سطح بالاي استاندارد زندگي و رفاه عمومي را ميسر مي­ كند و از سوي ديگر بهينه ­سازي مصرف، ‌از هدر رفتن سرمايه­ ها و محصولات توليد شده جلوگيري مي ­نمايد.

آموزه­ هاي راهگشاي اسلام، پيوسته با تشويق و دعوت به همت و تلاش، خودداري از بي ­كاري و تنبلي، هدف­ گذاري و برنامه­ ريزي، مشاركت و تعاون افراد اجتماع، انضباط و پشتكار، مديريت بهينه زمان، به كارگيري نيروهاي امين، مراقبه و محاسبه عملكرد، مبارزه مداوم با اسراف و تبذير، و ترويج فرهنگ قناعت، آدمي را به سوي عزت و كرامت انساني سوق مي­ دهد؛ اما موفقيت در تمامي اين امور را وابسته به ميزان معرفت و آگاهي، و اراده و انگيزه افراد در راستاي كسب رضايت و قرب الهي معرفي مي­ كند.

با در نظر گرفتن شرايط فعلي كه ايران اسلامي با تحريم و محاصره اقتصادي رو به ­رو است، ناميده شدن سال جاري از سوي رهبر فرزانه انقلاب، حضرت آيت الله خامنه­اي، به عنوان «سال جهاد اقتصادي» توجيه مي­ يابد؛ چرا كه جهاد در فرهنگ ديني، مبارزه در راه حق با دشمنان به نيت كسب رضاي الهي است و مي­ توان اذعان نمود كه آنچه موجب پيروزي بر دشمنان در ميدان اقتصادي مي­ گردد، همانا همدلي و وفاق ملي همه آحاد جامعه و حركت جهشي و مجاهدانه دولت و ملت، به منظور عملي ساختن هرچه بيشتر دو اصل اساسي بهره­ وري و بهينه ­سازي مصرف مي­ باشد.

البته پيش از اين توفيقات زيادي در بهبود وضعيت تأمين مسكن به ­ويژه در قالب مسكن مهر، اجراي هدفمندي يارانه­ ها، توسعه تجارت و صادرات غير نفتي، و افزايش اشتغال نصيب كشور اسلامي ­مان شده است؛ اما مبنا قرار گرفتن فرمايشات مقام معظم رهبري، مبني بر جهاد در عرصه اقتصاد، همراه با اتحاد و همدلی دولت و ملت مي ­تواند نتايج چشمگيرتري در تمامي شاخص­هاي اقتصاد خرد و كلان براي كشور عزيزمان به ارمغان آورد و به توفيق الهي، شاهد رفاه و آباداني و كاهش روزافزون فاصله طبقاتي، در خلال دهه سوم انقلاب اسلامي كه دهه پيشرفت و عدالت است، باشيم و گام­هاي اساسي را به سوي اهداف سند چشم ­انداز بيست ساله نظام به خواست خداوند رحمان برداريم.

(ماهنامه تجلي، ش 61، ارديبهشت 1390، ص 2)

مهدي رضواني­ پور


نظرات شما عزیزان:

ayhan
ساعت17:59---28 ارديبهشت 1390
سلام وبلاگه با حالب داري به منم سر بزن
خواستي تبادل لينك كنيم به من خبر بده
منتظرت هستممممم


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: